Cum sa pictam in guasa?

 

In urmatoarea natura statica avem urmatoarele elemente care pun probleme distincte: un corp ovoidal, cunocut si sub numele de ghem desfoara si cateva obiecte paralelipipedice, in tema cu sfoara: carligele de rufe. Sa nu uitam de fundalul alb!

De ce?
Culorile pure, putenice sunt mai usor de nuantat, cele tertiare sau cuaternare (obtinute din amestecul a trei sau patru culori, cum e ghemul de sfoara) se murdaresc foarte usor si totusi aceste doua categorii de culori trebuie sa para “din aceeasi lucrare”.

Pe obiectul rotund trebuie sa facem treceri care sa il faca sa para rotund, pe carlige – nu.
Suportul alb trimite reflexe puternice pe obiectele de pe el si accentueaza un fapt important: umbra cea mai intunecata, pe obiectele ovoidale nu se afla niciodata exact langa contur. Aici e micul secret al redarii rotunjimii. Vom mai vorbi despre asta!

Am inceput cu un desen rapid si aproximativ, direct in pensula (pentru asta recomand o pensula aspra si subtire) pentru a nu vrea sa il pastrez ca desen (se mai intampla sa iti iasa prea frumos ca sa il mai pictezi), dar si pentru ca pensula nu iti permite sa te pierzi in detalii.

Dar promit ca voi reveni cu o tehnica a desenului predata in multe licee de arta si care te poate transforma in bun desenator, daca asta vrei. Eu nu am aplicat-o niciodata consecvent dar am folosit-o pentru a-mi verifica desenele cand imi ieseau strambe. Dupa ce am schitat toate obiectele am inceput sa pun zonele mari de umbra si lumina pe ghem si pe clame.

Cand aplicam stratul de culoare putem re-desena formele acoperind apoi contururile vechi cu fondul. Astfel ce nu ne-a iesit din prima va mai avea o sansa.


 
Pe ghem am folosit un ocru mediu ca ton, pentru fiecare zona de lumina pentru ca apoi voi interveni cu firele mai deschise si umbrele mai inchise, intre grupajele de fire.

O mica clarificare: termenul nuanta se refera strict la culoare(o nuanta de rosu=un rosu violaceu sau spre brun), termenul de ton – la inchis-deschis. Orice culoare are un ton, poate fi deschisa sau inchisa, dar e gresit sa spui “un ton de rosu”.


 
Apoi cand consideram ca petele mari sunt toate finisate luam o pensula mica si trecem la detalii, mici dar poate cele mai interesante. Acestea pot fi mai accentuate sau mai estompate dupa cum le vrem.

Ne putem lua libertatea de a face orice modificari pentru a obtine o lucrare mai expresiva pastrand sau nu asemanarea cu obiectele pe masura ce lucram.

Rezultatul:

Sper ca imaginile valoreza cele o mie de cuvinte si ca informatiile va sunt de ajutor! Pana data viitoare…

CATEVA NOTIUNI DESPRE TEHNICA GUASEI>>

AUTOR: IULIAN MURESANU

Absolvent al Liceului de Arta Dimitrie Cuclin din Galati si al Universitatii Nationale de Arte, Facultatea de Pictura, Iulian a incercat sistematic sau nu, in joaca sau cu un scop, din curiozitate sau  necesitate majoritatea tehniicilor picturii, gasindu-si calea personala odata cu descoperirea calitatilor guasei.  In aceasta serie incearca sa va expuna calitatile, limitele si putin din istoria si diversele intrebuintari ale tehnicii temperei si guasei.

 

Daca aveti preferinta pentru o anumita tematica sau doriti sa ne puneti intrebari, trimiteti un mail la contact@materiale-pictura.com cu precizarea : Pentru rubrica de tehnici. De asemenea, puteti sa ne trimiteti desenele realizate dupa lectura acestui tutorial!

Doriti sa aprofundati tehnici de pictura cu un profesor? Trimiteti un email la contact@materiale-pictura.com cu precizarea: Pentru cursuri de pictura.

3 Comments

  • Reply February 10, 2009

    LU

    multumesc mult,iulian muresanu.multumesc mult,adriana.i love this site.

  • Reply February 27, 2009

    simona

    sunt incepatoare si m-am apucat destul de tarziu(am 35 de ani) site-ul este extraordinar

  • Reply August 2, 2009

    meran alina

    Am vizionat lucrarile expuse de dumneavoastra si fiindca imi place foarte mult sa pictez, va rog sa-mi spuneti ce trebuie sa fac pentru a putea face cursuri de pictura.Desenez mult in creion si pictez icoane dar doresc sa fac si portrete sau peisaje si nu stiu aceasta tehnica, de aceea acum apelez la dumneavoastra profitand de aceasta ocazie. Va multumesc

Leave a Reply